Samtykkeerklæring til sprogvurdering

Samtykkeerklæring til sprogvurdering i dagtilbud

Barnets navn _____________________________________________ Barnets cpr.nr. _________________________

Hvem beder om dit samtykke?

Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsforvaltning beder om jeres samtykke til, at [daginstitutionen] kan foretage sprogvurdering af jeres barn.

Børne- og Ungdomsforvaltningen er en del af Københavns Kommune, Borups Allé 177, 2400 København NV, CVR-nr.: 64942212. Københavns Kommune er dataansvarlig for behandlingen af personoplysningerne.

Hvad er formålet med behandlingen af jeres barns personoplysninger?

Formålet med at lave en sprogvurdering er at sikre, at jeres barn tidligt får et godt og nuanceret sprog, så det har de sproglige kompetencer til at indgå i leg og læringsfællesskaber, og starter i skole med de nødvendige sproglige færdigheder.

For at sikre dette bedst muligt, beder kommunen om jeres samtykke til at institutionen kan foretage sprogvurderinger i 3-, 4- og 5-års alderen. Det betyder, at institutionen kan foretage en eller flere sprogvurderinger igennem jeres barns tid i daginstitutionen, for at sikre at det pædagogiske personale har den nødvendige viden og indsigt i jeres barns sproglige kompetencer og kan følge den sproglige udvikling.

I vil som forældre altid blive informeret inden jeres barn bliver sprogvurderet. Efterfølgende vil I blive orienteret om resultatet og blive inddraget i det videre arbejde med, hvordan I sammen med dagtilbuddet kan understøtte jeres barns sproglige udvikling og kompetencer.

Hvilke typer af oplysninger behandler vi?

Barnets navn og cpr-nummer anvendes sammen med resultatet af sprogvurderingen.

Hvordan behandler vi dine personoplysninger?

Københavns Kommune anvender et sprogvurderingsredskab udarbejdet af Børne- og Socialministeriet. Sprogvurderingen er en samtale på 20-30 minutter med en kendt pædagog.

Sprogvurderingen følger barnet i Københavns Kommunes kommunale og selvejende institutioner.  Sprogvurderingen følger også barnet i skole, hvis jeres barn starter i en af Københavns Kommunes skoler. På denne måde understøttes en sammenhængende sprogindsats for jeres barn. For at sikre de rette tilbud og målrette indsatser i kommunen, anvendes data desuden til statistik.

Dit samtykke er frivilligt, og kan altid trækkes tilbage.

Det er frivilligt, om I vil afgive jeres samtykke. Hvis I vælger ikke at give samtykke, vil det ikke have konsekvenser for jer i andre sammenhænge.

Hvis I vælger at give samtykke, kan I altid trække samtykket tilbage på et senere tidspunkt.

I kan trække jeres samtykke tilbage ved at kontakte jeres institution. Hvis I vælger at trække jeres samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af jeres barns personoplysninger på baggrund af jeres tidligere meddelte samtykke op til tidspunktet for tilbagetrækningen.

I særlige tilfælde vil det være muligt for Københavns Kommune at sprogvurdere jeres barn, selvom I ikke har givet samtykke eller har trukket jeres samtykke tilbage.  Københavns Kommune har en lovgivningsmæssig forpligtelse til at sprogvurdere børn omkring 3 år, der er optaget i dagtilbud, hvis der er sproglige eller adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning for, at barnet kan have behov for sprogstimulering. Hjemlen hertil findes i dagtilbudslovens (lovbekendtgørelse nr. 824 af 2019) § 11, stk. 1.  I vil altid blive informeret inden jeres barn bliver sprogvurderet.